بررسی سجده نکردن عزازیل بر پدرمان آدم
در این باره خیلی صحیت شده است در این جا می خواهیم از منظر یکی از عالی ترین مطالب عرفانی نگاه کنیم.
شیطان دو بین یا احول و کلاچ بود از این جهت بر آدم سجده نکرد یعنی هم خدا را می دید و هم آدم را.و نتوانست در جام آدم خدا را ببیند.
در قران نشانه های زیادی دارد:
1-ایه :ذلک بان الله هو الحق. فقط خداوند حق است
2-آیه :من ذاللذی یقرض الله قرضا حسنا .چه کسی به خداوند قرض می دهد
3- و مارمیت اذ رمیت و لکن الله رمی . وقتی تو تیر انداختی تو تیر نینداختی بلکه خداوند تیر انداخت(مشکل ترین پارادوکس قرآنی عرفانی)
در مورد پیامبر چون نزدیکترین جام به خداوند است خدا به خود نسبت می دهد.
همچنین در احادیث امده است هر کس به نیازمندی کمک کند گویا دست در دست خدا گذاشته است.و انسان عارف باید فقط خدا را ببیند در تجلی موجودات.
نکته:خداوند که قابل دیدن نیست پس تنها راه مشاهده او از جام های آفریده هایش می باشد.
به ظرف شرابی می ماند که شراب علی الاتصال در حال ریختن است .
در ضمن توالی این جامها هم مهم است .خداوند مستقیما در جام ما نمی ریزد بلکه ما از جامهای دیگران بهره مند هستیم که نهایتا به خداوند می رسد.و عارفان این جامهای نزدیکند که همه وام دار آنها هستیم. دلیل این که آینده را پیش بینی می کنند همین است چون ابندا در جام آنها ریخته شده و هنوز به دنیای مادی نیامده است.
در مثنوی هم در ضمن داستانی اشاره شده است:
- داستان آن پادشاه جهود که نصرانیان را میکشت از بهر تعصب
- بود شاهی در جهودان ظلم ساز ** دشمن عیسی و نصرانی گداز
- عهد عیسی بود و نوبت آن او ** جان موسی او و موسی جان او325
- شاه احول کرد در راه خدا ** آن دو دمساز خدایی را جدا
- گفت استاد احولی را کاندر آ ** رو برون آر از وثاق آن شیشه را
- گفت احول ز ان دو شیشه من کدام ** پیش تو آرم بکن شرح تمام
- گفت استاد آن دو شیشه نیست رو ** احولی بگذار و افزون بین مشو
- گفت ای استا مرا طعنه مزن ** گفت استا ز ان دو یک را در شکن330
- شیشه یک بود و به چشمش دو نمود ** چون شکست او شیشه را دیگر نبود
- چون یکی بشکست هر دو شد ز چشم ** مردم احول گردد از میلان و خشم
- خشم و شهوت مرد را احول کند ** ز استقامت روح را مبدل کند
- چون غرض آمد هنر پوشیده شد ** صد حجاب از دل به سوی دیده شد
سر در چاه اینترنت می کنم و دردهای دلم را میگویم ناگهان همه از آن با خبر می شوند!