معجزه مستی عبادت

در زندگی امیر المومنين خیلی کنکاش و ریزبینی شده است دو نکته جدید:

تیر کشیدن از پای ایشان در نماز

اگر کمی دقت کنیم می یابیم که بیرون کشیدن تیری که در استخوان رفته موجب بیهوشی می شود.درجه از خود بیخود شدن و مستی عبادت حضرت تا چه حد بوده است که متوجه نشده است؟؟!!

جمله معروف فزت و رب الکعبه

اولین صوتی که بعد از ضربه به طور غیر ارادی از انسان صادر می شود صوت آخ و اظهار درد است .روح حضرت در کجا سیر می کرده که بر این اصل فیزیولوژیک غلبه کرده است.
حقیر این دو مورد را در حد معجزه می داند.

نجوای عاشق

از نخستین لحظات صبح به او می اندیشم
 
در تمامی طول روز با او هستم
 
شب را با او سپری می کنم
 
هنگام خواب تا آخرین لحظه بیداری در جانم چون نسیم می وزد
 
 سرانجام .... با او می آرامم
 
خدایا این نامش چیست؟
 
خدایا او کیست؟
 
خدایا او غیر تو می تواند باشد؟

ره آورد سفر جان و صعود درون؛ پایکوبی با معبود

 


من با تو به دیدار درختان رفتم

من با تو در چشمه ها جوشیدم

در تار و پود طبیعت پیچیدم

سربرآوردم و خدا را بیرون آوردم

و خداوند به لطف آنکه پیدایش کردم

من و تو را در آغوش هم انداخت

و حالا نوبت پایکوبی و جشن است

او با من و تو می رقصد

چرا نمی بینی

این شراب پر شور شیرین از شهود لحظه

پایکوبی با خداست
https://telegram.me/joinchat/BqQNpj0hdIWcQlpqhctzoA

سروش دریا

موج دریا و تلاطم آن از خود دریاست؛هیچ چیز نمی تواند دریا را نا آرام کند.
 
-دریاچیست؟قطرات به هم پیوسته آب که هیچ جدایی بین آن نیست .از این رو ما هیچ وقت فکر نمی کنیم که دریا یک موجود واحد نیست بلکه تشکیل شده از قطرات آب است. -وقتی سرشار و سرمست می شوم از دوست هر نفسی که بالا می آید از سینه گویا موج دریاست که مرا با خود می برد به تمامی نقاظ زمان و همه مکانها .
 
-زمانی که دست بر روی امواج لطیف و متلألأ دریا می کشیم گویا بر روی مخملی لطیف دست کشیده ایم.

موسیقی و زیبایی شناسی در قرآن

 

آغاز خلقت انسان با دمیدن خداوند شروع می شود و پایان هستی نیز با صدای حضرت اسرافیل در صور(شیپور) است و پس از آن حیات پس از مرگ نیز با همین شیپور فرشته اعظم خداوند است.پس می توان نتیجه گرفت هستی و وجود شروع و پایانش و تحول از مرحله ای به مرحله دیگر با موسیقی است .در اساطبر امده است که خداوند در سرنا دمید و آدم با صدای موسیقی از خاک بلند شد.و این آهنگ از اول در شکم آدم و حوا بوده است.در اذان هم هست(اذان هم مانند قرآن توسط جبرئیل اورده شده است)

وَنُفِخَ فِي الصُّورِ فَصَعِقَ مَنْ فِي السَّمَاوَاتِ وَمَنْ فِي الْأَرْضِ إِلَّا مَنْ شَاءَ اللَّهُ ثُمَّ نُفِخَ فِيهِ أُخْرَى فَإِذَا هُمْ قِيَامٌ يَنْظُرُونَ سوره 39, آیه 68
و در صور دميده شود، سپس هر كس كه در آسمانها و هر كس كه در زمين است، بيهوش شود، مگر آنكه خدا خواهد، سپس بار ديگر در آن دميده شود، آنگاه ايشان [انسانها] ايستادگاني چشم به راهند (ترجمه بهاء الدین خرمشاهی)
فَإِذَا سَوَّيْتُهُ وَنَفَخْتُ فِيهِ مِنْ رُوحِي فَقَعُوا لَهُ سَاجِدِينَ سوره 38, آیه 72
فَإِذَا سَوَّيْتُهُ وَنَفَخْتُ فِيهِ مِنْ رُوحِي فَقَعُوا لَهُ سَاجِدِينَ .سوره 15, آیه 29 پس چون او را سامان دادم و در آن از روح خود دميدم در برابر او به سجده در افتيد
و مشتقات نفخ 18 مورد در قرآن امده است.
صدای سور اسرافیل هم در قرآن امده است: فَإِذَا نُقِرَ فِي النَّاقُورِ سوره 74, آیه 8
 
صدای موسیقیایی حضرت داوود که پرندگان و جیوانات برای شنیدن آن جمع می شدند و انسانها از شنیدن آن بیهوش می شدند :«وَ لَقَدْ آتَینا داوُدَ مِنَّا فَضْلاً یا جِبالُ أَوِّبِی مَعَهُ وَ الطَّیرَ »( سبأ/ 10)
و ما حظ و بهره داود را به فضل و کرم خود کاملا افزودیم (و امر کردیم که)ای کوه ها و ای مرغان شما نیز با تسبیح و نغمه الهی )داود هم آهنگ شوید.(ترجمه الهی قمشه ای)
 
به طور کلی هم معجزه قرآن در زیبایی هنری است که موسیقیایی بودن و داشتن وزن و قافیه بخش بزرگی ازین معجزه است. همچنین آرایه ادبی واج آرایی در قرآن بسیار زیاد است مثل سوره ناس که تکرار حرف س هم موسیقی ایجاد می کند و هم یاد آور وسوسه است.
 
 
زیبایی شناسی قرآن در مقایسه صدا ها : و اغضض من صوتك ان انكر الاصوات لصوت الحمير
و در صدايت كوتاه و ناقص آن را پيشه ساز، كه ناخوش ترين صوت ها صوت خران است، كه در نهايت بلندى است.

آرامش بی دلیل

 

با هیچ چیز خودتان را آرام نکنید : با جمله ای یا با اندیشه ای،با شعر و دلنوشته ای می توان آرام شد اما نگرانی و آشفتگی هنوز در سر جای خود هست. در کانون آرامش قرار بگیرید،در چشمه آرامش روان را شستشو دهید. خداوند چشمه آرامش را درون هر انسانی تعبیه کرده است. ابتدا آن را کشف کنیم و آن را به جوشش در آوریم؛در این صورت آرامش از وجود شما می جوشد و نیازی به هیچ آرامش دهنده ای نیست.نا آرامی ها استحاله می شوند.

در جات خلوص در سلوک الی الله


یکی درد و یکی درمان پسندد
یکی وصل و یکی هجران پسندد
من از درمان و درد و وصل و هجران

پسندم آنچه را جانان پسندد
                                                                                 بابا طاهر عریان


گاهی برای فرار از یک ناراحتی و غم و غصه شدید نیاز به آرامش داریم خوب است خدا را می یابیم آراممان می کند.
اما این سلوک در چه درجه ای از اخلاص است؟؟!!

گاهی فقر دست و پایمان را بسته ثروتمندان را می بینیم هیچ چیز برای جبران کمبودهایمان نداریم ،خدا را انتخاب می کنیم خوب است آرام می شویم .
اما چه درجه ای از خلوص را کسب کرده ایم؟؟!!

پس از این آرامش و رهایی از رنج باید سپاس آن را بجا آوریم و در اندیشه ارتقای درجه خلوص باشبم.
با این دریافت:
آنچه وجود دارد از غم یا شادی و ثروت یا فقر همه را هدیه خداوند بدانیم و در فکر ما یکسان باشند و حالا فقط برای او به سویش سلوک کنیم نه برای رسیدن به آرامش.
اکنون جایگاه والاتر و لطیف تری در کنار خود برایمان ارزانی می کند.

( عارف کامل بابا طاهر در شعرش به این نکته اشاره می کند)
https://telegram.me/joinchat/BqQNpj0hdIWcQlpqhctzoA